Izabela Bondecka-Krzykowska
Z zagadnie� ontologicznych informatyki
Wydawnictwo Naukowe UAM, Pozna� 2016
266 stron

Spis tre�ci


  Wst�p

 ROZDZIA� I. KOMPUTER

  1.1. Komputer jako urz�dzenie fizyczne
        1.1.1. Komputer jako artefakt
        1.1.2. Hardware versus software
        1.1.3. Weryfikacja komputer�w jako urz�dze�
  1.2. Komputer jako obiekt abstrakcyjny
  1.3. Inne koncepcje komputera
  1.4. Podsumowanie

 ROZDZIA� II. PROGRAM KOMPUTEROWY

  2.1. Ontologia
        2.1.1. Dualna natura program�w komputerowych
        2.1.2. Programy jako obiekty matematyczne
        2.1.3. Programy jako wzorce
        2.1.4. Kryteria identyczno�ci program�w
        2.1.5. Specyfikacja
        2.1.6. Implementacja
  2.2. Epistemologia
        2.2.1. Poprawno�� program�w
        2.2.2. Testowanie program�w
        2.2.3. Dowodzenie poprawno�ci program�w
  2.3. Podsumowanie

 ROZDZIA� III. INFORMACJA

  3.1. Definicje informacji
  3.2. Wybrane teorie informacji
        3.2.1. Matematyczna teoria komunikacji
        3.2.2. Algorytmiczna teoria informacji
        3.2.3. Teoria informacji Mazura
        3.2.4. Teoria informacji semantycznej
        3.2.5. Teoria informacji silnie semantycznej Floridiego
        3.2.6. Teoria systemowa
        3.2.7. Informacja jako wynik procesu
  3.3. Filozofia informacji
  3.4. Podsumowanie

 ROZDZIA� IV. WIRTUALNA RZECZYWISTO��

  4.1. Wprowadzenie
  4.2. Cechy wirtualnej rzeczywisto�ci
        4.2.1. Symulacja
        4.2.2. Interaktywno��
        4.2.3. Sztuczno��
        4.2.4. Immersja
        4.2.5. Teleobecno��
        4.2.6. Komunikacja sieciowa
        4.2.7. Fikcjonalizacja
        4.2.8. Hipertekst
        4.2.9. Czas
  4.3. Obiekty wirtualne jako symulacje
  4.4. Wirtualno�� a fikcja
  4.5. Ontologia rzeczywisto�ci wirtualnej Gurczy�skiego
  4.6. Ontologia obiekt�w wirtualnych Brey'a
  4.7. Wirtualno�� a realno��
  4.8. Podsumowanie

  Zako�czenie

  Bibliografia